For Students

The Chair of ICT Management offers the students well-founded theoretical and practice-oriented Master-Courses. Furthermore we offer our students the possibility to write their Bachelor- and Master-Theses at our chair. The students can propose their own topics or choose some research questions in one of our four research areas. Besides students can also write their theses in coordination with a company. 

University Courses

All University Courses are taught in German. Nonetheless course materials are in English (and German).

Project Management

Beschreibung: In diesem Kurs erhalten Studierende alle notwendigen theoretischen und praktischen Instrumente um ein Projekt und seine einzigartige Kombination von Menschen, Prozessen und Aufgaben erfolgreich umzusetzen.

Dozentin:

Prof. Dr. Stephanie Teufel

Intervall: Frühlingssemester

Informationen: siehe SES

Prüfung: Mündlich

 

Wichtig:

Dieser Kurs hat eine limitierte Anzahl an Plätzen für Studierende. Wenn Sie diesen Kurs definitiv besuchen möchten, müssen Sie sich nach dem Einführungskurs via Moodle anmelden.

Innovation- & Technology Management

Beschreibung

Dieser Kurs zeigt sowohl die Bedeutung und Tragweite des Innovations- und Technologiemanagements als auch die betriebswirtschaftlichen Aspekte auf, d. h. die Studierenden lernen die verschiedenen Innovationsstrategien anzuwenden, Innovations- und Technologiemanagement durchzuführen als auch aktuelle Trends zu identifizieren.

Dozentin:

Prof. Dr. Stephanie Teufel

Intervall: Herbstsemester

Informationen: siehe SES

Prüfung: Mündlich

Management of Energy Systems

Beschreibung:Bedingt durch die Liberalisierung des Energiemarktes muss auch ein Umdenken im Management stattfinden. Stickworte hierzu sind: marktwirtschaftlicher Wettbewerb in Netzen, Versorgungssicherheit als Rahmenbedingung, technischer Wandel durch Smart Grids.

Dozentin:

Prof. Dr. Stephanie Teufel

Intervall: Frühlingssemester

Informationen: siehe SES

Prüfung: Mündlich


Management of Information Security

Beschreibung

Dieser Kurs zielt darauf aus, Bewusstsein sowie Prinzipien der Informationssicherheit unter Berücksichtigung betriebswirtschaftlicher Aspekte zu vermitteln, d.h. die Studierenden lernen Sicherheitspolitiken zu erstellen und Risikoanalysen durchzuführen.

Dozentin:

Prof. Dr. Stephanie Teufel

Intervall:

Daten noch nicht bekannt

Informationen: siehe SES

Prüfung: Mündlich


Bachelor- and Master-Theses

If interested in a topic or a topic suggestion, don't hesitate to contact one of our Research Assistants. The theses should integrate an application-oriented topic in one of our research areas, especially in the ICT & Utility-Sector. Furthermore topics in Innovation Management and Security Management are also welcome. Theses can also be writen in a tight cooperation with companies. The Fribourg ICT & Utility-Management-Framework is an important orientation- and texture-tool which can be integrated in a final paper. Bachelor- and Master-Thesis can be started at any time. 

Download complete Theses-list

newest Bachelor- and Master-Theses

Publication Title More
Carmen Wunderlin. Actual Business Numbers as Interaction Channels vs. Future Added Value Services as type of Interaction with Customers. {iimt, Universität Fribourg}, 2015.
@phdthesis{Wunderlin.2015,
	author = "Wunderlin, Carmen",
	year = 2015,
	title = "Actual Business Numbers as Interaction Channels vs. Future Added Value Services as type of Interaction with Customers",
	school = {{iimt, Universit{\"a}t Fribourg}}
}
Actual Business Numbers as Interaction Channels vs. Future Added Value Services as type of Interaction with Customers
Dominique Hofer. Nutzen von Social Media-Aktivitäten in Schweizer Unternehmungen. Unterschied zwischen Proift- und Non-Profit-Unternehmen. {iimt, Universität Fribourg}, 2015.
@phdthesis{Hofer.2015,
	author = "Hofer, Dominique",
	year = 2015,
	title = {Nutzen von Social Media-Aktivit{\"a}ten in Schweizer Unternehmungen. Unterschied zwischen Proift- und Non-Profit-Unternehmen},
	school = {{iimt, Universit{\"a}t Fribourg}}
}
Nutzen von Social Media-Aktivitäten in Schweizer Unternehmungen. Unterschied zwischen Proift- und Non-Profit-Unternehmen
Silvan Matthew Eyer. Entscheidungsgrundlage für die Ablösung einer 0900 Nummer auf eine 0848 oder 0800 für das SBB Contact Center in Brig. {iimt, Universität Fribourg}, 2015.
@phdthesis{Eyer.2015,
	author = "Eyer, Silvan Matthew",
	year = 2015,
	title = {Entscheidungsgrundlage f{\"u}r die Abl{\"o}sung einer 0900 Nummer auf eine 0848 oder 0800 f{\"u}r das SBB Contact Center in Brig},
	school = {{iimt, Universit{\"a}t Fribourg}}
}
Entscheidungsgrundlage für die Ablösung einer 0900 Nummer auf eine 0848 oder 0800 für das SBB Contact Center in Brig
Rolf Camacho. Swisscom - Local Service Call: Marktanalyse Local Service Call im KMU und Residential Segment. {iimt, Universität Fribourg}, 2015.
@phdthesis{Camacho.2015,
	author = "Camacho, Rolf",
	year = 2015,
	title = "Swisscom - Local Service Call: Marktanalyse Local Service Call im KMU und Residential Segment",
	school = {{iimt, Universit{\"a}t Fribourg}}
}
Swisscom - Local Service Call: Marktanalyse Local Service Call im KMU und Residential Segment
Andreas Beglinger. Client-Virtualisierung. Ein ttechnische und ökonomischer vergleich von am Markt erhältlichen Lösungen. {iimt, Universität Fribourg}, 2015.
@phdthesis{Beglinger.2015,
	author = "Beglinger, Andreas",
	year = 2015,
	title = {Client-Virtualisierung. Ein ttechnische und {\"o}konomischer vergleich von am Markt erh{\"a}ltlichen L{\"o}sungen},
	school = {{iimt, Universit{\"a}t Fribourg}}
}
Client-Virtualisierung. Ein ttechnische und ökonomischer vergleich von am Markt erhältlichen Lösungen
Baumann. Das geeignete Geschäftsmodell für E-Fashion. {iimt, Universität Fribourg}, 2015.
@phdthesis{Baumann.2015,
	author = "Baumann, andrea",
	year = 2015,
	title = {Das geeignete Gesch{\"a}ftsmodell f{\"u}r E-Fashion},
	school = {{iimt, Universit{\"a}t Fribourg}}
}
Das geeignete Geschäftsmodell für E-Fashion

 

Fribourg ICT & Utility-Management-Framework


  


The Fribourg-ICT & Utility-Management-Framework and its four dimensions (ICT/Utility, Products & Services, Organisation & Management and Social Environment) allows a critical view on each dimension without forgeting the other dimensions. Due to fast changing competition and market shifts, companies must always adapt their technological and organisational skills and capabilities for internal communication but also external interactions to be up-to-date.

  • The essentials of ICT- & Utility-Companies are their core compentences in IC Technologies respectively in electricity, gas an water
  • Business processes and organisational structures, Organisation & Management, of companies must be optimised for cost and strategy efficiencies. 
  • Classical internal focus (Organisation & Management) is complemented with external orientation. Customers and their needs, formed by their environment, form successful Products & Services. Therefore the organisational structure of a company must be adapted to the customers needs. 
  • The ICT/Utility-sector is well known for ongoing transformations with feedbacks from and to the political-societal system. Regulation, norms and rules can have radical influenc on a market and so also on a company. Therefore ICT/Utility-Companies must pay high attention to the social environment