Alumni

 

Mission

Unsere Mission und unser Ziel ist es, das iimt Alumni Netzwerk nachhaltig zu entwickeln. Zeitgleich wollen wir unseren Pioniergeist fördern. Wir unterstützten sämtliche iimt Aktivitäten mit Inputs, unserer Berufserfahrung und unserem Netzwerk. Zurzeit sind unsere Ziele:

  • die Förderung sozialer Beziehungen und Kontakte unter iimt Graduierenden
  • die Förderung von Kontakten mit Mitgliedern von anderen Alumni-Organisationen
  • die Förderung von Kontakten mit Key Playern aus der Industrie
  • ein unterstützendes Netzwerk für aktuelle iimt Studierende des iimt
  • Alumni Mitglieder in die Entwicklung des iimt zu integrieren

Das iimt Alumni Netzwerk ist eine Plattform für alle iimt Graduierenden um das erlangte Wissen der Executive Programme zu stärken und zu fördern. Zudem entsteht ein grosser Mehrwert durch das Networking und bringt viele berufliche Chancen und zahlreiche soziale und private Aspekte werden gefördert. Das Ziel ist es, ein informatives und entspanntes Umfeld als Basis für den Dialog aufzubauen.

Nächste Veranstaltungen

3:September

 

IoT Konferenz “Mehr IoT order Nightmare IoT”

Keynote Speakers: Giulia Fitzpatrick, Mitgründerin Zetamind AG, Verwaltungsrätin Elmar Grasser, CTO, Sunrise Communications AG Jan-Peter Meyer-Kahlen, Vice President, Head of ICT Development Center Eurolab Aachen, Ericsson GmbH Marc Nägeli, CEO der Hinni AG Oscar Pallarols, Innovation & Product Strategy Director Cellnex Telecom, Spain Thomas Röder, Head of Marketing & Sales Secure Products & Systems, SGS Digital Trust Services Egon Steinkasserer, Chief Product Officer B2B, Swisscom (Schweiz) AG Thomas Wunderli, Leiter Business Prozesse & Systeme, M Logistik Transport

Price for Alumni 100.- CHF in lieu of 590.- CHF

7:September

 

FRISAM, Understanding Machine Learning with KNIME

by Prof. Dr Martin Huber.
This training is designed for anyone who wants to understand the basic concepts of machine Learning.
This lecture introduces data analytics and machine learning, including applications in the easy-to-use software “KNIME”. Data analytics aims at analysing data to detect informative patterns and draw conclusions about specific processes (like customer behaviour, production, turnover…). One subfield is (supervised) machine learning, which aims at predicting an outcome in the future, e.g. sales, based on analysing patterns of potentially relevant factors (or “predictors”) like price, quality, etc. in past data. This lecture discusses important tools for prediction (such as regression and decision trees), focusing on the intuition of the various methods rather than technical details. The tools are applied to the analysis of commercial data in “KNIME”, which is an open source software that is free of charge. “KNIME” is based on a graphical interface that represents all analytical steps by an intuitive flow chart and does not require programming skills. “KNIME” is therefore ideal for those interested in applying data analytics and machine learning without learning a programming language.
http://www.frisam.ch/de/understanding-machine-learning-with-knime/

 

8:october

Master Class by Grégory Leproux

The iimt team is excited to present an upcoming online Master Class with Grégory Leproux, Senior Manager, Solution Engineering at Salesforce.com. Grégory has 20 years of experience in the IT Industry, passionate about Innovation and customer centricity, his current mission is to help customers transform by using new technology stack and by helping them revisit their way of conducting business. Graduated from the iimt in 2010, he has worked for Swisscom as a Pre-Sales Manager, and later as an Innovation Leader in Silicon Valley. Gregory brings a wealth of knowledge and experience when it comes to innovation and business development that he would love to share with us!

More details 

  • Other 2020 upcoming events and courses

      

    1st-2nd September 

    Digital (R)evolution

    Price for Alumni 700.- CHF instead of 1,400.- CHF


     

    3d-4th September 

    Cyber Security

    Price for Alumni 700.- CHF instead of 1,400.- CHF 


     

    TBC in November

    Stammtisch

    Please join us and our students for an afternoon at L'imprévu Café, Boulevard de Pérolles 93, 1700 Fribourg. It is a great opportunity to catch up and share your experience and knowledge with our students or just have a nice beer in a casual setting. We are looking forward to seeing you!


     

    3rd – 4th November

    Artificial Intelligence for Managers
    Price for Alumni 700.- CHF instead of 1,400.- CHF


     

    10th – 11th November 

    Competition
    Price for Alumni 700.- CHF instead of 1,400.- CHF

     


     

    12th – 13th November

    Competitiveness
    Price for Alumni 700.- CHF instead of 1,400.- CHF


     

    18th November

    Swiss Telecommunication Summit - 46. asut-Seminar

    Thema: Hallo Veränderung – mit Technologie in die Zukunft
    Keynote speakers: Bundesrätin Viola Amherd, Judith Bellaiche, Nationalrätin, Barbara Frei, Executive Vice President Europe Operations, Schneider Electric (Schweiz) AG, Edith Graf-Litscher, Nationalrätin, Franz Grüter, Nationalrat, Sanjana Hattotuwa, Researcher and Citizen Journalist, Oli Hess, Gründer / CEO, Wiesenschwein AG, Jeannine Pilloud, CEO Ascom Holding AG, Andri Silberschmidt, Nationalrat, Suzanne Thoma, CEO BKW AG, Thomas Vellacott, CEO WWF Schweiz, Prof. Martin Vetterli, Präsident EPFL

    Price for Alumni 100.- CHF in lieu 850.- CHF

     

 

Success stories

 

Grégory Leproux

 

Grégory Leproux, Senior Manager, Solution Engineering, at Salesforce, leading Salesforce’s pre-sales organisation in Switzerland

The studies at the iimt helped me get a broader understanding of what it takes to manage a large company, the inter-dependency between different departments and understand the various frameworks that have been used to govern enterprises. It provided me with tools and skills that I could directly use in my job. The leadership and management course at the iimt gave me a good understanding of the concepts that are in use in most companies. This foundation was extremely helpful to allow me to analyse and embrace the evolution of new methodologies (lean enterprise, open leadership, etc.)

 

Compared to some other MBA programs available in the market, the iimt has a strong focus on leadership and management courses for technology companies. The use cases we had tightly related to the problems we faced and sometimes, if needed, we would also draw parallels with others industries to get the full picture (e.g. in Marketing).Studies at the iimt provided us with a great balance between theory and practical use. It was fun to interact with the team around the various challenges we had to solve together. It is great for people coming from technology companies. There was a family feeling as we spent 3 years together.If you want to get clarity of what is needed to manage and develop an enterprise then You should consider the iimt. The practical examples and the curation of the latest developments in leadership and management makes it really interesting. It is an accelerator to your own research on management. I was impressed how a three-year program really gave me the opportunity to apply and practice what I learned and to make it stick, which is much better than some other short-term programmes.

If you are considering joining the iimt make sure you define your long-term objectives and see how the iimt will help you achieve your goals, then you can get the best of the different modules. Finally, I’d like to thank the iimt’s staff for their flexibility, for listening to our feedback and for continuing developing the program.

 

 

 

Michael Lehmacher - Head of Group Market Infrastructure & Derivatives / Senior Vice-President in a large Private Bank internationally active

Michael Lehmacher

Head of Group Market Infrastructure & Derivatives / Senior Vice-President in a large Private Bank internationally active

Thanks to my new degree I was able to secure a position and join one of the Big Four (E&Y) as a Risk Management Consultant 

 

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Michael Lehmacher 


Getting an EMBA at the iimt has opened many opportunities for me. Prior to my EMBA, I had a bachelor’s degree in engineering in Telecommunications. When I finished my studies at the iimt, I held a position as the Head of Business Development at a Telecommunications Carrier. My role at the time already has a strong footing in many commercial and financial aspects of the business (business plan, company valuation, M&A activities etc.). As many may remember the IT and telecom market suffered a very significant crash in the early 2000s. At the time it was very difficult, if not impossible, to find opportunities in the sector. Thanks to my new degree I was able to secure a position and join one of the Big Four (E&Y) as a Risk Management Consultant. I believe my degree at the iimt has helped me in getting this position, as it would not have been possible with only an engineering degree. It’s a practice-oriented diploma. I liked the work with other students in works groups and the going through practical case studies. Despite the IT orientation of the teaching, which is almost very similar as to every other MBA, what takes the iimt apart from the other similar degrees are the skills I got and that allowed me to see immediate value in my job as well as a consultant. Furthermore, it gave me a sound basis and all the necessary building blocks to embrace a new career in the field of finance. As an expert in a very technical area of finance in the field of derivatives and related regulations, I have ventured away from IT while still able to leverage my former engineering skills. The studies at iimt definitively helped me to transform my technical skills into business skills, which gives you a unique profile and a competitive advantage in many areas of the industry such as consultancy, business development, or like in my case new technologies applied to the future of financial market infrastructure like blockchain, big data analytics, etc.



Matthias Rieder -  Projektleiter Geschäftsentwicklung, Die Post

Matthias Rieder

 Projektleiter Geschäftsentwicklung, Die Post

Durch meine Arbeit (Executive CAS Lean Project) konnte ich noch tiefer ins Projekt der Brot-Post eintauchen. Dies ermöglichte mir erlernte Methoden und Kenntnisse direkt auf meine tägliche Arbeit anzuwenden 

 

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Matthias Rieder 


Seit einigen Wochen erfreut sich der Zustelldienst «Brot-Post» bei der Bevölkerung an grosser Beliebtheit. Unser Alumnus des Executive CAS Lean Innovation, Matthias Rieder, war an der Entwicklung des Projekts beteiligt und schrieb seine Executive CAS-Arbeit zum Thema "Prüfung eines flexiblen Angebots für die Brot-Post". Handlungsempfehlungen für zukünftige Innovatoren". Wir haben Matthias 3 Fragen zu diesem Projekt und der zukünftigen Entwicklungen gestellt:

 

Welche Auswirkungen hat die COVID-Situation auf deine tägliche Arbeit? Mitte März genoss ich noch meine Ferien in Australien und verfolgte gleichzeitig das Geschehen in der Schweiz. Glücklicherweise konnten wir unseren geplanten Rückflug antreten und reisten pünktlich nach Hause. Am Montag 23.03.20 startete ich somit – ohne Kaffeetratsch von Ferienerlebnissen mit meinen Kollegen/Innen – ins verordnete Home-Office. In der ersten Arbeitswoche fehlte mir der persönliche Kontakt und mündliche Austausch im Büro. Wir haben uns jedoch schnell arrangiert und Sitzungen für Online-Besprechungen und Projekt-Taskforce's ins Leben gerufen. Dies um unseren Fahrplan zu bestimmen und die Priorisierung festzulegen. Auf der einen Seite wurden viele Projekte auf unbestimmte Zeit verschoben oder durch unsere Kunden ganz abgesagt. Erfreulicherweise erhielten wir bei der Post durch die Covid-Massnahmen des Bundes mit unseren Produkten Brot-Post, der Zustellung von regionalen Produkte sowie diversen Heimlieferservices einen regelrechten Boom.

Wie hat sich das Projekt «Brot-Post» nach deinem Exective CAS Abschluss am iimt weiterentwickelt? Das Projekt Brot-Post wurde von meinen Kollegen im Team ins Leben gerufen. Als ich meine Abschlussarbeit geschrieben habe, waren sie in der Validierungsphase und wollten noch weitere Erkenntnisse über die Kunden erlangen. Durch meine Arbeit (Executive CAS Lean Project) konnte ich noch tiefer ins Projekt der Brot-Post eintauchen. Dies ermöglichte mir erlernte Methoden und Kenntnisse direkt auf meine tägliche Arbeit anzuwenden. Das heisst, ich konnte das Kundenbedürfnis nach flexiblen Angeboten untersuchen sowie schärfen. Im Anschluss habe ich Massnahmen für die Produktweiterentwicklung erarbeitet und ins laufende Projekt einfliessen lassen. Zum jetzigen Zeitpunkt steigen die Anzahl Bestellungen pro Woche rapide an. Wöchentlich kommen weitere regionale Bäckereien hinzu, die ihr feines Angebot über die Dienstleistung der Brot-Post in die Schweizer Haushalte ausliefern lassen. Für die Bäckereien ist dies ein weiterer Vertriebskanal neben dem stationären Handel. Die Dienstleistung der Brot-Post wird zudem kontinuierlich weiterentwickelt, unabhängig von meiner Diplomarbeit. Zudem profitiert sie von der aktuellen Lage und dem Bedürfnis nach heimgelieferten Nahrungsmittel regionalen Ursprungs. Des Weiteren stehen wir auch in der Romandie mit regionalen Bäckereien in Kontakt, um das Angebot noch einer breiteren Kundschaft zugänglich zu machen.

Wo siehst du dich und die Brot-Post in einem Jahr? Ich sehe die Brot-Post als fest etabliertes Angebot der Post, dass in der Schweizer Bevölkerung einen hohen Stellenwert und Nutzen geniessen darf. Wenn ich in mein Zukunfts-Fernrohr blicke, sollte das Angebot in allen Ortschaften von A wie Aarberg bis Z wie Zuoz verfügbar sein. Falls dies nicht bis nächstes Jahr, dann hoffentlich übernächstes Jahr. Über www.brot-post.ch kann man bereits heute einsehen, ob man im Liefergebiet eines Bäckers wohnt. Mich persönlich sehe ich weiterhin in einem innovativen und kundennahen Umfeld. Dies beinhaltet hoffentlich zahlreiche spannende Projekte mit iterativ entwickelten Lösungsvarianten und direktem Mehrwert für unsere Kunden.



 

 

 

 

 

 

 

 

Graduation Ceremony 2019

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